تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/02 - 13:07
کد خبر: 248619

نظر دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی درباره منصور غلامی:

شروع مرزبندی اعتدال و اصلاحات/ اولویت وزارت علوم؛ افزایش شتاب رشد علمی

شروع مرزبندی اعتدال و اصلاحات/ اولویت وزارت علوم؛ افزایش شتاب رشد علمی

علی رغم اینکه در برخی از دانشگاه‌ها شاهد موج اعتراضاتی نسبت به معرفی منصور غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت دوازدهم هستیم، برای واکاوی نگاه جریانات دانشجویی از طیف‌های مختلف، به سراغ دبیران و مسئولین تشکل‌های مهم رفتیم تا نظر آنها در این باره جویا شویم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در میان دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی، حتی به سراغ دبیران تشکل‌های اصلاح طلب از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و علوم‌پزشکی شیراز نیز رفتیم اما مسئولین تشکل‌های اصلاح‌طلب به غیر از انجمن علوم‌پزشکی شیراز، حاضر به صحبت در این زمینه نشدند و زمان فعلی را زمان ‌نامناسبی برای اظهار نظر درباره وزیر پیشنهادی علوم دولت دوازدهم به مجلس عنوان کردند.

شورابی: تغییر ناگهانی رویکرد اصلاح‌طلبان میانه رو در مواجهه با غلامی ناشیانه بود
وحید شورابی، دبیر شورای هماهنگی دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد، درباره معرفی منصور غلامی گفت: اصلاح‌طلبان ابتدا در تلاش برای امتیازگیری از رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت علوم بودند اما نتوانستند.

وی درباره تغییر ناگهانی رویکرد جریان میانه‌رو اصلاح‌طلب در تائید منصور غلامی گفت: حالا دیگر مجبورند با همین گزینه بسازند چون فضای مجلس هم برای رای‌آوری غلامی مثبت به نظر می‌رسد و احتمال وزیر شدن وی بالاست.

وی این چرخش اصلاح‌طلبان را چرخشی ناشیانه و البته طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: این منافع هر طرف است که به سرعت خود را با گزینه‌ی نهایی تطبیق دهد.

دبیر شورای هماهنگی دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همچنین درباره اولویت‌های وزارت علوم در دولت جدید گفت: یکی از اولویت‌های مهم، پیگیری ظلمی است که به بورسیه‌ها شد.

شورابی افزایش شتاب رشد علمی را اولویت دیگر وزارت علوم دولت دوازدهم خواند و ابراز عقیده کرد: اگر می‌خواهیم سرعت رشد علمی به سال‌های قبل برگردد نباید در وزارت علوم سیاسی کاری شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید با نشاط باشد اما سهم جریانات سیاسی نشود، تاکید کرد: تشکل‌های دولت ساخته طی سالهای اخیر به دانشگاه آسیب زده است و در همین راستا، وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها نیز به جایی رسیده که دانشجو و دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی نیستند.

گلرو: وزیر علوم باید پیگیر افزایش شتاب رشد علمی باشد
محمدرضا گلرومفرد، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز درباره علت تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان در مواجهه با وزیر پیشنهادی علوم گفت: گزینه اصلی اصلاح طلبان برای وزارت علوم، ریالای غلامی نبود و آنها طبیعتا دوست داشتند فردی تندروتر مثل فرجی‌دانا یا در حد وی معرفی بشود.

این فعال دانشجویی درباره علت اختلاف نظر بدنه دانشجویی و رادیکال اصلاح‌طلبان و بدنه میانه‌رو آنها تصریح کرد: اصلاح طلبان حالا می‌خواهند از غلامی امتیاز بگیرند و همان استراتژی فشار از پائین و چانه‌زنی از بالا را پیاده کنند. برای همین هم سعی می‌کنند توسط تشکل‌های زیر مجموعه در دانشگاه، علیه غلامی موضع‌گیری داشته باشند بتوانند این گونه در مجلس از وی امتیاز بگیرند.

گلرو در توصیه به وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای غلامی خیلی به حواشی توجه نکند و بدون توجه به اینها فعالیت‌های خود را پیش ببرد.

این فعال دانشجویی درباره اولویت‌های وزارت علوم در دولت جدید گفت: وزیر علوم جدید باید پیگیر افزایش شتاب رشد علمی باشد و به جوسازی‌های گروه‌های اصلاح طلب توجه نکند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل همچنین تصریح کرد: رویه گذشته وزارت علوم، استفاده سیاسی از دانشگاه‌ها بود که همین موضوع، آموزش عالی را دچار افت و خیز کرد؛ وزیر علوم باید جلوی گروه‌هایی که باعث این سوءاستفاده سیاسی و افت و خیز فضای دانشگاه شدند، بایستد.

کوهی مقدم: شروع مرزبندی اعتدال و اصلاحات
اسماعیل کوهی‌مقدم، دبیر دفتر تحکیم وحدت درباره معرفی غلامی به عنوان وزیر علوم گفت: انتظار ما از دولت و وزارت علوم، چیزی بیش از این نیست.

این فعال دانشجویی گفت: آقای غلامی نیز مانند سایر روسای دانشگاه‌ها نقاط مثبت و منفی دارند اما نکته منفی درباره ایشان، سن بالاست. وزارتخانه‌ای که نیازمند روحیه‌ای پویاست انتظار وزیر جوانتری را در اذهان دانشجویان ایجاد می‌کند.

وی درباره علت اختلاف نظر میان بدنه دانشجویی و جریان رادیکال اصلاح طلبان با طیف میانه‌رو این جریان در مجلس گفت: دلیل این اختلاف آن است که اصلاح طلبان امکان چانه‌زنی داشته باشند. به خصوص اینکه غلامی خیلی هم نزدیک به جریان اصلاح‌طلبان نیست.

دبیر دفتر تحکیم‌وحدت ابراز عقیده کرد: معرفی غلامی را می‌توان شروع مرزبندی جریان اعتدال و اصلاحات دانست؛ بدنه دانشجویی جریان اصلاح طلب نیز باید بداند که دولت با چه نیتی غلامی را به عنوان وزیر علوم معرفی کرده است.

کوهی مقدم درباره اولویت‌های وزارت علوم دولت دوازدهم گفت: رسیدگی و توجه به وضعیت اشتغال، بسیار مهم است و خیلی‌ها توجه نمی‌کنند که ارتباط این موضوع با وزارت علوم چیست. اما نحوه اموزش وزارت علوم ریشه‌ای در پازل بیکاری است.

وی علاوه بر مسئله هدمند کردن آموزش و برنامه‌ریزی برای افزایش شتاب رشد علمی، اولویت‌های فرهنگی در حوزه ازدواج را لازمه اصلی فعالیت وزیر علوم جدید دانست و تصریح کرد: دانشگاه می‌تواند با افزایش تعداد خوابگاه‌های متاهلی در این حوزه کمک کند.

نصیری: اصلاح‌طلبان نگران و ناامید هستند
محدثه راثی نصیری، مسئول واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، در این باره علت مخالفت جریان رادیکال اصلاحات با غلامی گفت: آقای غلامی یک استاد دانشگاه است که سابقه‌ی مدیریتی در سطح کلان ندارد و خودش را در حالی اصلاح‌طلب می‌داند که چندان باب میل اصلاح‌طلبان نیست.

وی افزود: شاید به دلیل اینکه همچون برخی از همکارانشان راه فعالیت را برای تشکل‌های انقلابی کاملا نبسته‌اند و این امر خاطر تشکل‌های اصلاح‌طلب را مکدر کرده است.

این فعال دانشجویی درباره انتظار دانشجویان از وزیر علوم گفت: فقط وزیر علوم باشد نه وزیر بازی‌های سیاسی دیگران؛ به فکر ارتقای وضعیت علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی باشد و دانشگاه را به جولانگاه سیاسیون تبدیل نکند.

نصیری تصریح کرد: در چند سال اخیر جنبش دانشجویی به حد کافی از دخالت‌های بیجای اهالی خارج از دانشگاه بهره برده است و انتظار می‌رود وزیر علوم دولت دوازدهم این سایه سنگین را از سر دانشگاه‌ها بردارد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ابراز عقیده کرد: اینکه تشکل‌های اصلاح‌طلب اینچنین دکتر غلامی را مورد لطف و عنایت قرار داده‌اند به دلیل این است که وزیری تندرو و همسوتر می‌خواهند تا بیش از این میدان سیاسی بازی برای‌شان باز باشد شاید آقای غلامی نتواند آنچنان که باید در این بازی ایفای نقش کند و همین امر، مجموعه‌های اصلاح‌طلب را نگران و از دولت تدبیرو امید، ناامید کرده است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود آقای غلامی تا قبل از جلسه رای اعتماد مجلس، موضع روشن‌تری مشخص کند.

ماندگاری: در دولت یزادهم، تعداد تشکل‌های دانشجویی بیش از اندازه افزایش یافت

ماندگاری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: گزینه‌های بهتر و ایده آل تری می‌توانست معرفی شود اما آقای دکتر غلامی نیز کم از گزینه‌های اصلح ندارد و ایشان متناسب به بدنه هیات وزیران است و همچنین میتوان با توجه به سابقه و عقبه ایشان در دوره‌های مختلف فعالیت مدیریتی شان به خصوص دو دوره ریاست در دانشگاه بوعلی سینا همدان، قضاوت معقولی از عملکرد ایشان بدست آورد.

وی افزود: در دوران اصلاحات که ایشان رئیس دانشگاه بوعلی سینا بودند، یکی از پویاترین و فعالترین دانشگاه‌ها به لحاظ فرهنگی و آموزشی در آن زمان را در شهرستان ها شاهد بودیم و این نشان دهنده توانایی مدیریت ایشان در شرایط سخت و کمبود منابع است.

این فعال دانشجویی اصلاحطلب خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم دکتر غلامی دوباره به ریاست دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند و این نشان دهنده نگاه مثبت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایشان است. با توجه به بسته بودن فضای سیاسی و دانشجویی در 8 سال دولت آقای دکتر احمدی نژاد و اضمحلال آن که باعث انحلال تشکل‌های دانشجویی و لغو مجوز نشریات و...،ایشان به دو تشکل اصلاحطلب در آن دانشگاه مجوز فعالیت دادند که این خود نقطه شروع خوبی بود و همچنین نشریات دانشجویی جان تازه ای گرفتند و این نگاه مثبت دکتر غلامی را به جریانات دانشجویی میرساند.

ماندگاری تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای غلامی برای فعالیت دانشجویان ارزش و احترام قائل هستند، به نظر می‌رسد می‌تواند تغییرات موثر و قابل لمسی را در وزارت علوم ایجاد کند و شاهد دوران مطلوب تری نسبت به قبل باشیم.

نماینده ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اولویت اصلی وزارت علوم باید مسئله ترقی و رشد علمی کشور باشد. در مراتب بعدی نیز مسائل فرهنگی و سیاسی نیز باید مورد توجه وزیر علوم قرار گیرد.

این فعال دانشجویی افزود: دانشگاهی که بخواهد پیاده‌نظام جریانات سیاسی خارج از دانشگاه باشد، نه قابل قبول است و نه مطلوب و فضای پر از تنش‌های سیاسی مخل پیشرفت علمی دانشگاه ها میشود و باید دانشگاه محل نقد تمامی جریانات سیاسی، پرسشگری و مطالبه گری باشد و نه مکانی برای دعواهای سیاسی خارج از دانشگاه و سواستفاده از این مکان مقدس و علمی.

ماندگاری گفت: نباید مثل دوران وزارت علوم آقای دکتر فرهادی، تعداد تشکل‌ها بیش از اندازه زیاد شود؛ یکی از ایراداتی که نسبت به وزارت علوم دولت یازدهم مطرح است، افزایش بی رویه تعداد تشکل‌ها، فراتر از حد کشش دانشگاه است که این مورد در اینده اثرات منفی در دانشگاه ها و فعالیت های سیاسی ایجاد خواهد کرد.

وی درباره تغییر رویکرد ناگهانی اصلاح طلبان در مورد معرفی غلامی به عنوان وزیر علوم گفت: به نظر می‌رسد در ابتدا اطلاعات غلطی به این دوستان از جمله آقای صادقی و دیگر نمایندگان مجلس محترم شورای اسلامی رسیده بود و بعد از جلسه با دکتر غلامی متوجه شدند که اطلاعات کاملی نداشتند و بعضا اطلاعات نادرستی دریافت کرده بودند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
دانشجویان خط مقدم اجرای سیاست‌های قانون جوانی جمعیت
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top